Ota Yhteyttä

Lähetä tästä viesti

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

50 % valmista
Melkein valmista! Täytä vielä tietosi ja saat heti pääsyn kaikkeen sisältöömme.

Kuinka digimyynti tuottaa
tuloksia ja säästä aikaa

Kiitos! Pidä silmällä sähköpostiasi. :)

Ystävällisin terveisin,
Myyntitehtaan työläiset
Hmm, jotain meni pieleen. Vika voi olla meidän, mutta tarkistaisitko sisällön.
Mekin vihaamme SPAMmia ja lupaamme pitää sähköpostisi turvassa.
Aleksi Pulkkanen

|

November 21, 2016

Tehdaspäällikkö, Myyntitehdas.fi

Resepti hyvään myyntisähköpostiin

Tekemällä oman osasi oikein, erotut heittämällä keskimääräisestä myyntipostista.

Olemme puhuneet aiemmissakin kirjoituksissa siitä, kuinka hankala ihmisiä on nykyään tavoittaa kunnolliseen puhelinkeskusteluun. Sama on osittain totta sähköpostin puolellakin. Keskimääräinen bisnesihminen vastaanottaa 121 sähköpostia päivässä (lähde), kiireinen päättäjä paljon enemmän. Hyvä puoli on, että tekemällä oman osasi ammattitaitoisesti, erotut heittämällä keskimääräisestä myyntipostista. Tätä varten tarvitset reseptin hyvään myyntisähköpostiin.

Valmistelut

Jotta voisit kirjoittaa hyvän myyntisähköpostin, sinun on osattava valita vastaanottaja tarkasti, jotta hän kokee sisältösi relevanttina sekä ihan oikeasti juuri hänelle mietittynä. Oletetaan nyt, että tämä asia on sinulla hanskassa, ja olet edennyt vastaanottajien valinnasta varsinaisen sähköpostin kirjoittamiseen. 

Ainekset hyvään myyntisähköpostiin

Huomion kiinnittävä otsikko

35% vastaanottajista avaa viestin ja 69% merkitsee viestin spammiksi pelkän otsikon perusteella! (lähde) Siihen kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää huomiota, mutta mikä toimii ja mikä ei?

Voit löytää ihan kivoja "nämä sanat toimivat, nämä eivät" -ohjeitakin, mutta totuus on, että mikään ei voita omaa testaustasi. Sinun tuotteellasi ja kohderyhmälläsi on aina hieman omat piirteensä, jotka saavat jotkin otsikot toimimaan paremmin kuin toiset.

Muutamia yleisiä ohjeita voidaan kuitenkin antaa. Otsikon kannattaisi olla melko lyhyt, jotta se toimii mobiilissakin hyvin. Otsikon pitäisi myös pystyä kiinnittämään vastaanottajan huomio. Muutamia esimerkkejä otsikoista, joita voit kokeilla:

Kollegasi Pekka suositteli, että olen yhteydessä sinuun.
Sirpa, lyhyt kysymys sinulle
Ajatuksia [tähän asia, joka on hänelle tärkeä]
Mitä mieltä olit [tähän viimeaikainen tapahtuma tai uutinen, jonka hän tietää]
Oletko pohtinut [tähän ongelma, jonka ratkaisette]?

Lue tarkemmin myyntisähköpostien hyvistä otsikkoideoista.

Asiakasta kiinnostava aloitus

Ei ole hyvä idea aloittaa perinteiseen "Minun nimeni on..." -tyyliin. Myyntisähköpostiin se on turhaa täytettä ja viivästyttää selitystä sille, miksi vastaanottajan pitäisi kiinnostua viestistäsi. 

Aloita sen sijaan jollain vastaanottajaa koskevalla asialla, esimerkiksi...

Huomasin, että sinä...
Kollegasi Pekka mainitsi sinun...
Kirjoitit hienosti aiheesta...

Tämä on hyvä alku viestille, joka lähtee kokonaisuudessaankin asiakkaasta ja hänen tarpeistaan. Ei siitä, mitä haluat kertoa tai saada häneltä.

Tarjoamasi hyödyn / ratkaisemasi ongelman kuvaus

Viestisi ytimessä tulisi olla selkeä kuvaus tarjoamastasi nautinnosta tai poistamastasi kivusta. Panosta siihen, että kuvaat tämän asian sen verran ylätasolla, että vastaanottaja ymmärtää sinua ilman perehtymistä.

Tätä kohtaa voit ryydittää esimerkiksi referensseillä ja muilla todisteilla, jos kohta vaatii mielestäsi vakuuttelua.

Lyhyet ja selkeät virkkeet

Jos virkkeessäsi alkaa olla useita pilkkuja, on aika muotoilla se uusiksi. Suurin osa lukijoista käy viestisi läpi rivakkaan tahtiin, jota kielelliset koukerot vain vaikeuttavat. Lyhyet ja selkeät lauseet tekevät viestistäsi kirkkaan.

Ei kannata myöskään viljellä hienoja ammattitermejä, joista vastaanottajallasi ei välttämättä ole hajuakaan. Jos olet ahkera bisnesjargon-käyttäjä, näihin on paljon helpompi hairahtaa, kuin luulisi.

Selvä pyyntö asiakkaalle

Sinun kannattaa tehtä viestiisi vastaaminen mahdollisimman helpoksi. Pyydä selkeää asiaa, ja nosta pyyntösi selvästi esiin viestin seasta esimerkiksi lihavoimalla ja kokonaan omana kappaleenaan.

Selkeä pyyntö edesauttaa viestisi tärkeintä tavoitetta - haluat saada ihmiseltä vastauksen. Olipa vastaus "Palataan kuukauden päästä", "Ole yhteydessä Pekkaan", "Ei juuri nyt" tai "Kyllä vain!", saat joka tapauksessa hyödyllistä tietoa. 

Kannattaa kiinnittää huomiota myös pyyntösi yksityiskohtiin. Kumpaan alemmista kysymyksistä mielestäsi on helpompi vastata?

Voinko ehdottaa sinulle paria aikaa vartin puhelinpalaveriin ensi viikolle?
Kiinnostaisiko sinua lähiviikkoina tavata ja keskustella asiasta lisää?

Valmistusohje 

1. Heitä ainekset kattilaan (eli sähköpostiin) järjestyksessä

Viestin loppuun tarvitset vain allekirjoituksesi.

2. Lisää mukaan ripaus yllättävän hyödyllistä tietoa

Jos haluat viestisi olevan arvokas, siinä pitäisi olla hieman erityistä vetovoimaa. Sisältö ei saisi olla pelkästään "Liikenisikö vartti jutellaksesi tuntemattoman kanssa?". 

Mitä tämä sitten on? Esimerkiksi joku relevantti ja yllättävä tilasto tai vastaanottajalle hyödyllistä tietoa sisältävä artikkeli voisivat saada hänet ilahtumaan. Jotain hyödyllistä, jota hän ei helposti löytäisi muuten.

3. Varmista vielä, että viesti kiinnostaa asiakasta - ei vain sinua. 

Siitä ei ikinä ole harmia, että luet itse viestisi vielä "asiakkaan silmin" läpi. Voit toki pyytää myös suorasanaista ystävääsi tai kollegaasi tekemään tämän.

4. Viimeiset testit ennen lähetystä

Jos haluat vielä testata viestisi sisältöä rajummin, tässä kaksi selkeää testiä.

"Entä sitten" -testissä esität saman kysymyksen itsellesi, minkä lukija haluaisi esittää sinulle. Kokeile jokaisen lauseen perään tokaisua "Entä sitten", ja jos se tuntuu sopivan sinne turhankin hyvin, on ehkä vielä tarpeen tarkentaa tätä kohtaa. 

"Kirjoititko kuin puhuisit" -testissä luet viestisi läpi ja testaa, tuntuuko se luonnolliselta. Tämä auttaa tunnistamaan turhan vaikeaselkoisia kohtia, joita kannattaa yksinkertaistaa.

5. Anna mennä!

Sinne lähti... Yksi tärkeä asia kuitenkin vielä. Älä kiinny liikaa ensimmäiseen versioosi! Katso tilastoja ja testaa erilaisia lähestymistapoja. Jos pohdit tiettyä kohtaa, voit kirjoittaa viestistäsi kaksi eri versiota ja katsoa, kumpi toimii paremmin. Pala palalta opit parantamaan viestejäsi ja saavuttamaan oman, innostavan ja tarkoituksellisen tyylisi. 

Nautinnollisia kirjoitushetkiä.

...

Aleksi Pulkkanen

|

November 21, 2016

Aleksi on toinen Myyntitehtaan perustajista. Hän on ketterän tiimityön ja markkinoinnin ammattilainen.
Keskustelua kirjoituksesta
Resepti hyvään myyntisähköpostiin
Suositellut kirjoitukset
digimyynti

5 mestarimyyjien tuottavuusvinkkiä

Mestarimyyjä työskentelee yhtä aikaa kovasti ja fiksusti. Pelkkä todo-lista ei työkaluna riitä. Tässä 5 vinkkiä, joiden avulla tehokkaimmat digimyyjät pysyvät tuottavina.

myyntiviestintä

Parhaat sähköpostin otsikot

Ei ole helppoa keksiä otsikkoa, joka olisi samalla relevantti, uteliaisuutta herättävä, selkeä ja mielellään lyhytkin. Katso 23 otsikkomallia, joilla myyntiviestisi avataan.

myyntiviestintä

Resepti hyvään myyntisähköpostiin

Keskimääräinen bisnesihminen vastaanottaa 121 sähköpostia päivässä, kiireinen päättäjä paljon enemmän. Tekemällä oman osasi oikein, erotut heittämällä keskimääräisestä myyntipostista. Tähän tarvitset reseptin hyvään myyntisähköpostiin.